Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye. Origines et cartulaire

Olivier Guyotjeannin

Ce fichier est issu d'une numérisation OCR dans le cadre du projet de numérisation des cartulaires d'Île-de-France mené par la bibliothèque de l'Ecole des chartes. Cette numérisation a été effectuée, encodée et relue une première fois par la société Dataland. Une première vérification a été effectuée par Romain Morvillez au sein de l'Ecole des chartes. Une dernière vérification et l'ajout des informations du TEIHeader ont été effectués par Jean-Charles Martin et Gautier Poupeau.

Autres contributions
Olivier Canteaut (École des chartes)  : Direction éditoriale.
Frédéric Glorieux (École des chartes)  : Suivi technique (2007–…).
Joana Casenave (École des chartes) : Édition électronique (2011).
Camille Desenclos (École des chartes) : Édition électronique (2010).
Naomi Russo (École des chartes) : Indexation diplomatique (2009).
Elise Girold (École des chartes) : Indexation (2008).
Gautier Poupeau (École des chartes) : première édition électronique (2006).
Jean-Charles Martin (École des chartes) : première édition électronique (2006).
Romain Morvillez (École des chartes) : première édition électronique (2006).
Historique
2010-04 Naomi Russo (École des chartes)Indexation diplomatique
2009-10 Camille Desenclos (École des chartes)Vérifications noms et phrases
2009-09 Elise Girold (École des chartes)Entête
2009-07 Elise Girold (École des chartes)Dates
2009-06 Frédéric Glorieux (École des chartes)Langues
2008-09 Frédéric Glorieux (École des chartes)Phrases et noms (automatique supervisé)
2008-05 Frédéric Glorieux (École des chartes)Conversion TEI P5
2007 Gautier Poupeau (École des chartes) Jean-Charles Martin (École des chartes) Romain Morvillez (École des chartes)Première édition électronique

Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye. Origines et cartulaire2009 (Éditions en ligne de l'École des Chartes, volume11), http://elec.enc.sorbonne.fr/cartulaires/sgelaye/.

Source : Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye. Origines et cartulaire par J. Depoin, Versailles, Cerf et Cie, Imprimeurs de la préfecture,

Ecole nationale des chartes
19, rue de la Sorbonne
75005 Paris
tél.: +33 (0)1 55 42 75 00
http://enc.sorbonne.fr/
recherche@enc.sorbonne.fr
Licence

L'École nationale des chartes met à disposition cette ressource électronique structurée, protégée par le code de la propriété intellectuelle sur les bases de données (L341-1), selon les termes de la licence Creative Commons : « Paternité - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification ; 2.0 France ».

Pas d'Utilisation Commerciale — Nous souhaitons encourager l'utilisation et l'amélioration de nos ressources électroniques, pour les intérêts de l'enseignement et de la recherche. Toute autorisation au-delà du champ de cette licence doit être obtenue auprès de nous.

Pas de Modification — Afin de mieux servir la communauté scientifique, nous nous engageons à conserver et à toujours offrir publiquement la version la plus à jour de nos ressources électroniques par une URI pérenne. Nous nous engageons à les corriger et à les améliorer, à intégrer les contributions qui lui sont soumises (après validation par un comité scientifique), et à référencer l'origine de ces contributions. Toute modification de la ressource qui ne serait pas reversée à la version de référence sous notre autorité éditoriale doit faire l'objet d'un accord, afin de ne pas disperser les contributions et de permettre les meilleures conditions possibles de collaboration scientifique.

Paternité — L'École nationale des chartes demande à ce que toute publication dérivée de ses ressources électroniques comporte :

  • un lien vers l'adresse pérenne de la dernière version de la ressource sur notre site ;
  • la date du fichier source utilisé ;
  • nos noms.

Tout litige soulevé par le non respect des termes de cette licence sera soumis à la juridiction des tribunaux de Paris.

Joseph Depoin, Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye, origines et cartulaire, Versailles : Cerf et Cie impimeurs, 1895, 30 p.

Établissement : Saint-Vincent et Saint-Germain de Saint-Germain-en-Laye (Yvelines, ch.-l. arr. ; diocèse ancien Paris). — Maison fondée par Robert le Pieux, rattachée au milieu du XIe siècle à l’abbaye de Coulombs (Eure-et-Loir, cant. Nogent-le-Roi, anc. dioc. Chartres) comme simple prieuré.

Carte de situation (Atlas de Cassini)

Type d’édition : édition partielle (abrégée ou sous forme de regestes pour certains des actes tardifs) du cartulaire du prieuré (Arch. nat., T* 6716).

Total des actes édités ou analysés : 27 (1 du XIe siècle, 14 du XIIe siècle, 4 du XIIIe siècle, 1 du XIVe siècle, 6 du XVe siècle, 1 du XVIe siècle).

L’établissement

Historique

Résidence capétienne, Saint-Germain-en-Laye avait une vocation comme naturelle à accueillir un établissement religieux, dont les premiers temps ne nous sont connus que par de rapides mentions : la fondation d’une « église » dédiée à saint Vincent en forêt de Laye par le roi Robert le Pieux (signalée par son biographe Helgaud de Fleury) ; un acte s.d. du roi Henri Ier donnant l’abbatiola maintenant dédiée à saint Germain à l’église cathédrale de Paris (ind. Soehnée 29 ; éd. Tardif, Monuments historiques 279) ; la cession de l’établissement à l’abbé de Coulombs Gozfredus par l’évêque de Paris Imbert, donc avant le décès de ce dernier en 1060/1061 au plus tard (éd. Martène, Amplissima collectio, t. I, col. 413-414) ; la dotation faite en 1073 par le roi Philippe Ier, qui détaille ses largesses (acte n° I de l’édition Depoin ; une édition critique de l’acte a depuis été donnée par Maurice Prou, Recueil des actes de Philippe Ier, 63). Ce dernier acte fut repris et élargi en un diplôme général de confirmation délivré par le roi Louis VI en 1124 (éd. Depoin III ; édition critique par Jean Dufour, Recueil des actes de Louis VI…, t. I, 221).

Localisation du patrimoine à grands traits

La confirmation de Louis VI atteste que le prieuré avait la justice de la villa adjacente, les dîmes données par le roi à Trie-sur-Seine, Charlevanne [auj. La Chaussée, comm. Bougival], Poissy, Auvers et en forêt d’Yveline, des usages en forêt de Laye, des biens aux alentours et à Rucourt (comm. Poissy). D’autres actes mentionnent particulièrement des droits sur la Seine, des possessions à Orgeval et Abbecourt (comm. Orgeval)… On notera l’intérêt d’un acte de nomination et délimitation des droits du maire de Saint-Germain (éd. Depoin n° IX).

Réseaux de bienfaiteurs

Sur le milieu des donateurs locaux, saisis de façon plutôt éclatée, tranchent le roi, le seigneur Gasce de Poissy, les seigneurs du Pecq et de Pacy.

Orientation archivistique

Le chartrier

Il ne subsiste apparemment plus, des archives propres du prieuré, que le cartulaire édité par Depoin (voir ci-dessous).

Les archives centrales de l’abbaye de Coulombs (nationalisées et remises aux Archives départementales d’Eure-et-Loir) renferment toutefois une documentation complémentaire, limitée à quelques articles, mais digne d’intérêt et non exploitée par Depoin : H 1261, Inventaire des titres de l’abbaye de Coulombs, XVIIIe siècle (mentionne sur Saint-Germain des actes de 1124 à 1708 : Inventaire sommaire, série H, p. 145) ; H 1264 et H 1370, documents sur Saint-Germain, 1606-1747.

Pour les sources complémentaires conservées aux Archives départementales des Yvelines, voir le guide en ligne de cette institution :

http://www.yvelines.fr/archives/serieh/guideh

Le cartulaire

Le cartulaire (Stein 3420) a été entrepris sur la fin du XVe siècle ; le volume, sur parchemin et de format in-4°, mais assez peu soigné, a été complété au siècle suivant. Avant la Révolution, il était venu entre les mains d’un avoué près les tribunaux, Étienne Le Duc. La confiscation des papiers de ce dernier, émigré, explique que le cartulaire soit passé aux Archives nationales.

Orientation bibliographique

L’histoire du lieu a été refaite par l’abbé Pierre Torry, Une paroisse royale : Saint-Germain-en-Laye, origine et histoire, Mayenne, 1927, qui repend en annexe, sous le titre de « Cartulaire » (p. 297-321) les textes de l’édition Depoin, augmentés de quelques autres (dont les actes du roi Henri Ier et de l’évêque Imbert).

L’édition

L'éditeur : éléments biographiques

Joseph Depoin (1855-1924) était le fils d’un avocat de Pontoise. Membre fondateur puis secrétaire général de la Société historique du Vexin pendant quarante-sept ans, il fut aussi membre de la Commission des Antiquités et des arts de Seine-et-Oise et président de l’institut sténographique de France. Il donna de nombreuses éditions de chartriers et de cartulaires, souvent complétées de sources hagiographiques et de foisonnantes reconstitutions généalogiques, en particulier pour l’abbaye Saint-Martin (1895-1904) et l’Hôtel-Dieu (1886) de Pontoise, l’abbaye Notre-Dame la Royale de Maubuisson (1882-1884), le prieuré clunisien de Saint-Martin-des-Champs à Paris (1913-1921)… Parmi une riche production, se remarquent aussi de nombreuses études toponymiques et généalogiques centrées sur la période du IXe au XIIe siècle (comtes de Paris, vicomtes de Corbeil, comtes de Beaumont…).

Bibliographie : notices dans Dictionnaire de biographie française, t. X (1965), col. 1102, et dans Mémoires de la société historique et archéologique de Pontoise, du Val d’Oise et du Vexin, t. 83, 2000, p. 260.

Conception et contenu de l’édition

Les textes édités (coupés voire résumés pour les plus récents) sont traités comme des pièces justificatives (p. 13-30, sans index) de l’exposé historique (p. 3-13), qui rapporte les origines du prieuré et quelques épisodes tirés des actes, virant à la liste chronologique des prieurs mais aussi des tabellions attestés dans les documents, un peu à la manière d’une notice du Gallia christiana.

Rien n’est dit de la conception de l’édition (qui donne heureusement les références précises des copies du cartulaire, seule source exploitée) : une collation complète avec le manuscrit, comme une étude de celui-ci, restent à mener.

L’édition compte 27 pièces (numérotées I-XXVIII, le n° XXV sauté), ainsi réparties (deux actes datés par fourchette, 1125-1131 et 1189-1217, sont ramenés à la décennie centrale) :

Tableau de répartition chronologique des actes
 
XIe siècle 1
Seconde moitié XIe siècle 1
1071-1080 1
 
XIIe siècle 14
Première moitié XIIe siècle 5
1121-1130 4
1141-1150 1
Seconde moitié XIIe siècle 2
1161-1170 1
1171-1180 1
S.d. XIIe siècle 7
 
XIIe siècle 4
Première moitié XIIIe siècle 2
1201-1210 1
1221-1230 1
Seconde moitié XIIIe siècle 2
1261-1270 1
1291-1300 1
 
XIVe siècle 1
Première moitié XIVe siècle 1
1311-1320 1
 
XVe siècle 6
Première moitié XVe siècle 2
1421-1430 2
Seconde moitié XVe siècle 4
1461-1470 1
1471-1480 2
1491-1400 1
 
XVIe siècle 1
Première moitié XVIe siècle 1
1431-1440 1

Saint-Germain-en-Laye

Cartulaire

Diplôme de Philippe Ier.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 75.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

In nomine Sancte et Individue Trinitatis, Patris videlicet et Filii et Spiritus Sancti, Amen.

Ego Philippus gratia Dei Francorum Rex, notificari volo tam presentibus quam etati posterorum quatenus avus meus Robertus Rex in honore Dei et Sancti Germani apud Silvam que Leya vocatur, quoddam construxit monasterium, adhibitis necessariis ibidem servientium fratrum. Pater vero meus, videlicet rex Henricus, qui post eum Gallie rexit imperium, concessit omnibus que ille dederat, plura tribuendo locum amplificavit.

Ego igitur, ut essem particeps tanti beneficii, supradicto monasterio, et monachis Columbensibus, eodem in loco Deo famulantibus, dedi omnem decimam vini et annone mee, que pertinet ad cellarium vel granarium Pissiaci, videlicet de Trel et de Charlavana, et de ipso Pissiaco, decimam etiam Aulvers vini et annone et leguminum, et advene, undecunque sit.

Similiter dedi omnem decimam annone mec, et avene et leguminum de Aquilina et omnium crementorum meorum que facta fuerint in ea ; molendinum etiam Filioli-Curtis dedi et terram Gaudine ; brancas etiam de Laya quantum necesse fuerit ad focum monachorum, necnon et mortuum lucum, quantum sufficit ad usum monachorum et hospitum suorum, et pasturam totam peccoribus monachorum et etiam hospitum suorum.

Dedi etiam vivum nemus quantum fuerit necessaruim ad edifficia monachorum, vel nova facienda, vel vetera reparanda.

Gauterium quoque, quandam colibertum meum et omnem ejus posteritatem, et apud Raoldicurtem, quinque hospites predicto loco B. Germani contuli.

Et ne memoria deleretur hujus beneficii, litteras inde fieri precepi quas ipse propria manu firmavi.

Testes etiam supradicte dacionis subtitulari precepi. Considerans vero quod de die in diem, in pluribus hominum refrigessit karitas et habundat iniquitas, hec omnia in sigilli mei presidio et tucione subscribi feci, ut qui post nos venerint sciant quod pro anime mee et antecessorum meorum redemptione, monachis Columbensibus, Deo et Sancto Germano servientibus concessi vel dedi.

Actum publice Parisius

S. Gaufredi Parisiorum episcopi.

S. Ivonis Comitis et Fromundi fratris ejus.

S. Hugonis Comitis Mellenti.

S. Guillermi Albani.

S. Gaffridi filii Nivardi.

S. Simonis de Monteforti.

S. Gauterii.

S. Nivardi fratris ejus.

S. Guidonis de Monteleherici.

S. Garnarii.

S. Hugonis filii Gauterii de Pissiaco.

S. Hugonis de Puterlo.

S. Gauterii Infantis, fratris ejus.

Le roi Louis VI renonce à élever un chateau-fort à Charlevanne.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 79
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

, Ludovicus gloriosus Rex, superatis undique hostibus et oblata pace, Deo se adjuvante et prospera sibi tribuente, apud Parisius cum principibus disponens jura regni et previdens in futurum, consilium accepit Castrum edificandi in loco qui vocatur Karolivana, quod pagum Parisiensem ab inimicis custodiret. Sed quia idem locus a Roberto rege Sancto Germano antiquitus jam fuerat in elemosina datus, Robertus monachus Regem adiit humiliter et suggerens donum ejusdem attavi sui.

Quod audiens Rex respondit benignissime elemosinas predecessorum suorum nullo modo a se velle diminutionem accipere, sed potius meliorationem.

Quid plura ? tradidit monacho omne ecclesiarum et omne decimarum ad ipsum locum pertinencium et omne reddituum suorum. Precepit quoque monacho ut hoc donum super altare S. Germani de sua parte necnon et regine Adelaidis filiique sui Philippi, mitteret. Quod monachus accipiens procidit ad pedes ejus, osculans ejus manum.

Testes qui hoc viderunt sunt isti : Stephanus archidiaconus, Gislibertus frater ejus, Milo de Malerepast, Frogerius de Chaalons, Bartholomeus de Fulcris, Hugo filius Garnerie.

Ex parte monachorum Robertus de Castello, Girelmus de Marleio, Garnerius prepositus.

Confirmation par Louis VI des biens du Prieuré

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 6.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

In nomine Sancte et Individue Trinitatis, Ego Ludovicus Dei gratia Francorum Rex. Universis Dei et Eclesie cultoribus tam posteris quam instantibus et precipue successoribus nostris Francorum regibus certum haberi, firmum teneri volumus, quod universa beneficia que antecessores nostri Francorum Reges ecclesie B. Vincencii et S. Germani de Leya, videlicet Robertus Rex qui ecclesiam ipsam a fundamentis fundavit, et Henricus rex filius ipsius, et Philippus pater noster, contulerunt, vel in posterum quilibet concessuri vel donaturi sunt, et nos bona voluntate et utili concedimus et firmamus.

In primis totam villam predicte ecclesie adjacentem omnino liberam et quitam, cum sanguine et latrone et omnibus forisfactis in corpore ville factis, sive omnibus consuetudinibus de corpore ville moventibus.

Omnem quoque decimam vini et annone mee et avene que attinent ad cellarium vel granarium Pissiaci id est de Trel et de Charlavana et de ipso Pissiaco, et decimam Alvers, et annone et leguminum et avene undecumque sit. Similiter et decimam et annone mee et avene et leguminum de Acquilina et omnium crescentiarum mearum, si que mea fuerunt facte.

Molendinum quoque Filiolicurtis, et unum modium annone habendum perpetuo, unoquoque anno, de molendino quem, pacto tali, Columbenses monachi concesserunt fieri super Stagnum Sancti Germani de Leya Bertholomeo de Fulcoio.

Terram etiam Gaudine.

Similiter et brancas de Leia, quantum necesse fuerit ad focum monachorum, necnon et mortuum licnum, quantum sufficit ad usum monachorum et hospitum suorum, et pasturam totam pecoribus monachorum, et etiam hospitum suorum, et ut monachi Centum porcos habeant libere discurrentes per totam Leiam tempore glandium. Vivum etiam nemus quantum fuerit necessarium ad edifficia monachorum, vel nova facienda, vel vetera reparanda.

Galterum quoque colibertum, et omnem ejus posteritatem et V hospites apud Ruoldicurtam. Hec omnia benigne concedimus monachis Columbensibus Deo Sanctoque Germano servientibus.

Que ne in posterum alicujus malivoli possint invidia infirmari vel vetustate deleri, nostri nominis karactere et sigillo signari et corroborari precepimus.

Actum publice apud Sanctum Germanum, presentibus episcopis nostris, Carnotensi videlicet Gaufredo et Manasserio Meldensi cum clericis suis, abbate Sti Stephani de Vallera et Hugone de Bugis preposito, et Galterio de Bona valle archidiacono, et aliis multis. Data per manum Stephani Cancellarii  . Astantibus... S. Stephani dapiferi. S. Gisleberti buticularii. S. Hugonis constabularii.

Agnoscant omnes tam moderni quam futuri, Asthonem de Alpeco Santo Germano medietatem insule que dicitur Garnerii, monachisque inibi Deo servientibus, dedisse tempore Roberti prioris, pro hac re munere karitatis XXX solidos accepit. Fecit vero hoc donum concedere uxori sue que vocatur Guiburgis, filiisque suis Gauterio et Odoni, videntibus et audientibus ejus parte Richerio presbitero et Theobaldo gordario, Gauterio que majore domini Bucardi. Ex nostra vero parte fuerunt dompnus abbas Rogerius, Petrus ejus bajulus de Ulmeto, idem prior Robertus de Gallone, Rainaldus de Reculato, Garinus de Maroil, Boisardus, Osmundus, Stephanus, famuli abbatis.

Quia presentes vita et dies hominis breves sunt, et memoria mortalium labilis est, notum volumus... quod quidam miles, Joscelinus nomine, multociens rogando petebat ut monachus fieret. Sed quia, ut beatus jubet Benedictus, talibus non est levis concedendus ingressus, nam sepe videatur penitere, a Petro tunc priore S. Germani ejus peticio anno integro et ejus susceptio dilata et prolongata est. Ad ultimum vero idem miles coram rege Ludovico veniens, peticionem iteravit, et petente Rege et Bartholomeo, et archidiacono Theobaldo, multisque aliis, concessum est et a fratribus. Ipse vero pro anima sua Deo et B. Marie sanctoque Germano concedens donum, super altare S. Vincencii, astante archidiacono et multis aliis, posuit de ecclesia Sancti Stephani Maruellii ; eo die quoque juxta ecclesiam arream ad domum, et dimidium molendinum mundiminorum (?) viginti librarum parisiensium ; decimam quoque totius terre quam acceperat cum conjuge sua Levis, tam panis quam vini.

Actum est hoc . Filius vero ejus Villermus, super hoc in crastinum festivitatis ejusdem apud Pissiacum a monachis coram Rege requisitus, tandem concessit omnia. Ita autem Rege proloquente et G. concedente, quod nullo modo redimere poterit de denariis alterius vel pecuniis nisi de propriis. Concessit similiter hoc donum Galterius filius Grugerii, gener Joscelini, cum filia ipsius Aeles. Inter monachos autem et Willelmum et filiam, rex Ludovicus et Stephanus dapifer, fidejussores existunt. Testes vero Minardus1 ex parte Willelmi. Ex parte monachorum, Thieobaldus archidiaconus, Bartholomeus, Willelmus Rufinus, Hugo Brito, Abertus major et filius ejus. Actum est hoc


1 Il faut apparemment lire Nivardus (Nivard de Poissy). Ce texte, comme plusieurs autres transcrits dans le Cartulaire, a été l'objet de quelques erreurs de lecture.

Gaufridus Dei gratia Carnotensis episcopus, bone consciencie testimonium omnibus in Christo fidelibus. Noverint presentes, noverint et futuri, pie devocionis indicium, divinique amoris argumentum esse, quod Gato de Pissiaco, pro benedictione capelle quam ipse decenter ac studiose juxta turrim Ordevallis composuit, multociens quasi humili ac devota intencione nos supplicavit prout et quod exoptaverat ex nobis tandem jocundius impetrasset. Consilio quidem nostro, et precum suarum assiduitate, Rogerius abbas Columbensis et frater Petrus, prior de Sto Germano, ceterique fratres Columbensis, in supradicta capella Dei servitium celebrare concedunt, tali vero pactione quod nullus ibi missam cantare presumat, nisi sacerdos ejusdem ville aut aliquis ab eo rogatus.

Noverint instantes et futuri quod Adam2 de Mareolo dedit Deo et S. Germano omnes minutas decimas quas habebat apud Ordevallem, scilicet decimam pecorum, agnorum, vitulorum, lane, straminum, canvri, lini. Hoc donum posuit super altare S. Germani. Testes ex sua parte fuerunt : Stephanus frater ejus, Hebericus de Marelo. Ex parte monachorum : Petrus prior, Albertus Pinguis, Raherius, Galterius, Albertus clericus, Godefredis cementarius de Villa poror. Hoc etiam do num misit ipse Adam in manu Radulphi decani apud Pissiacum ante ecclesiam S. Marie, de quo idem decanus, assensu episcopi, nos eadem hora revestivit. Hoc testantur Hugo sacerdos de Sto Leodegario, Marmadius (sic) sacerdos de Mareolo.

Concessit etiam hoc donum Gascho de Pissiaco, ipse et uxor ejus et filii ejus, in turre sua Hordevallis, illa scilicet die que Petrus prior primam missam cantavit in capella que est juxta eandem turrim. Hujus rei testes sunt Willelmus architenens, Gaufridus de Tresencourt, Radulphus sacerdos, Fulco famulus Petri.

Firmaverunt siquidem pactionem monachi et Adam de tractore decime Ordevallis, quod deincepts non habebit decimam garbarum sed decimam minarum et straminum in area1, et ideo reddiderunt uxori G(er)uigerii tria sextaria formenti, monachi tres minas et Adam totidem, que ipse acciperat ab ea pro tractu illius anni. Testes sunt Radulphus sacerdos, Hugo assatus.


2 Le texte porte, par une corruption évidente, quidam.
1 Le texte porte in arta.

Aston du Pecq donne au Prieuré un gourd dans la Seine, en présence du Roi.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 81.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Notum fieri volumus quod quidem miles, Asto videlicet De Alpeco, huic ecclesie S. Vincencii martiris et S. Germani confessoris Gauterio milite filio suo, juniore Odone scilicet concedente, gurgitem in Sequana dedit. Sed quia de feodo erat, monachis illum accipere hesitantibus, et inde vexari metuentibus, ipse et Odo filius ejus eum semper tuendum et omnibus diebus vite sue a domino de quo est, publice coram rege L. et L. regis filio et Regina, qui tune temporis hoc in loco morabuntur et multis astantibus. Ex parte monachorum testibus Symone Ternel, Hugone de Manlia, Willelmo de Roslio, Sulpicio famulo, Goisleno ipsius filio, Gauterio filio Haemeri. Monachi qui tunc ibidem deservebant hi fuerunt : Raherius prior, Osbertus, Johannes, Goscelinus. Radulphus Ex parte vero Asthonis, Hugo Malnutritus.

Quoniam diversorum mentes Ade filiorum, a traduce contracta ceca semper ligat oblevio, huic morbo satis compectens remedium patrum adinvenit sagacitas, ut quid memorie retineri oporteret, vivacitati litterarum commodatum sese occullis legencium quasi presens offerret, quamvis tempore longe transacto preterisset.

Nec presentes igitur lateat nec futuros quod ego Rogerius abbas Columbensis in communi Capitulo coram poscitis fratribus, Racherio filio Alberici, majoratum S. Germani de Leya, sicut pater suus Albericus vivens ante tenuerat, tenen dum concessi eo tenore quod alios majoratus aliis nostris majoribus concedimus.

Majoratus autem illius proprium majoris, homines cujusdam ville submonere in placitis in presencia prioris, districtum suum habere, domum suam liberam cum toto ambitu suo possidere in feodo.

Quandam tenet terram que est inter nemus et culturam Camberiaci1, et aliam que est juxta domum Honorati Filiolicurtis, quam ab hoc die omnibus diebus vite sue ad censum unius denarii et in feudo tenebit.

Illas autem mensuras que pro nummo et pro abolo (sic) habentur faciet, et per eamdem villam discurrent, et quicumque easdem ab eo mensuras, causa vendendi vinum suum petet, quantum vini pro abolo habetur a petente, mensuras illas accipiet.

Cetere vero mensure majores monachorum sunt et per totam terram Sancti Germani discurrunt.

Si quis hominum illorum qui sub majoratu suo continentur ex aliquid forifecerit, eum, ut sibi in presencia sua satisfaciat in curiam suam, submonebit. Si vero illorum alter alteri forifecerit, et ejus auribus clamorem aliquis intulerit, illos in curiam monachorum ducet, et ibi districtum suum in presentia eorumdem accipiet.

Si quis de aliquo revestendus fuerit, jussu prioris revestietur per manum majoris, et ipse major, quod pro revestitura habere debet, habebit, et quantumcumque prior voluerit, jussu suo submonebit.

Predictus siquidem Racherius in eodem capitulo quando de majoratu isto eum Abbas rivestivit, suus homo ligius devenit et omnia que sunt S. Germani, terras, prata, vineas, census, redditus, molendinos, et si qua sunt alia fideliter custodienda1 super sacrosanctum Evangelium juravit, si vero in aliquo per se vel per alium forifecisset, quod XII nummos per annum excedat, cognovit ultros (sic) ad priorem accedens et in quo foriffecerit et suggererit, ad voluntatem ejusd. prioris, prout ratio et justicia dictaverint, emendabit.

Horum testes sunt :

Hugo de Bubiniaco, Robertus Bochet, Robertus major, Richardus Brisart, Simon filius ejus, portarius, Berengerius, Giroldus de Loucenis, Radulphus, Renoldus, Goslenus, Hectredus de Sancto Germano.


1 Chambourcy.
1 Le texte porte constituenda.

Confirmation par Louis VII des biens du Prieuré.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 7.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

In nomine Sancte et Individue Trinitatis.

Ludovicus Dei gratia Francorum rex et dux Aquitanorum. N. f. o. t. f. q. p. quoniam omnia que predecessores nostri reges, Robertus videlicet, Henricus, Philippus quoque, et genitor noster Ludovicus ecclesie B. Vincencii et B. Germani de Leia contulerunt, nos quoque, ubicumque sint, pari benignitate concessimus, et nostra firmavimus auctoritate, videlicet omnem decimam vini et annone mee que attinent ad cellarium vel granavium Pissiaci, id de Trel et de Charlavana, et de ipso Pissiaco, et decimam Alvers et vini et annone et leguminis et avene, ubicumque sit. Similiter et decimam annone mee et avene et leguminis de Aquilina et vini crescentiarum mearum, si que in ea fuerint facte...

Actum publice Parisius nestri VIIº. Astantibus...

S. Radulphi Viromanduorum comitis dapiferi nostri S. Mathei camerarii. S. Mathei constabularii. S. Willelmi buticularii.

In nomine Sancte et Individue Trinitatis. Ego Ludovicus Dei gratia Francorum rex. In regia administratione summa extitit providentia intendere paci ecclesiarum et illud precavere, ne aliqua negligencia sive alia occasione, illi qui Deo serviunt in ecclesiis, ex suscepta professione turbebentur, et avulsi a quiete mentis, de forensibus1 litigando, a servitio Dei retrahi er carpere cogantur.

Extat autem quoddam stagnum in valle Filiolicurtis subtus S. Germanum in Leia, quod abbatissa et sorores ecclesie Montis martirum dicebant suum esse, et contra monachi S. Germani de Leia clamabant idem stagnum et suum esse dicebant.

Nos vero hanc controversiam diffinire et utrique ecclesie jus suum illibatum ex zelo Dei cupientes conservare, in presenciam nostram evocavimus partes ad diem, et convenerunt ad diem abbatissa et moniales, et protulerunt instrumenta sua. Similiter abbas Columbensis, prior etiam S. Germani et monachi venerunt ad diem cum munimentis suis et cum vivis testibus, quorum asseveratione in jus proprietatis stagnum devocabant, et decursibus et allegationibus huic et inde, res deducta est quoad judicium, et judici dicendi posita est dies.

Porro ad diem judicii abbas Columbensis Rogerius et monachi in sua justicia confidentes venerunt, sed abbatissa et moniales non venerunt, neque contra mandaverunt.

Notum itaque volumus esse u. t. p. q. f. quod pro tali defectu monialium, monachis et ecclesie S. Germani in Leia data est jam dicti stagni vestitura, et adjudicata, quam eidem ecclesie pro immobili firmitate in postmodum scripture testimonio et sigilli nostri auctoritate confirmavimus sub inscripto nostri nominis karactere.

Actum publice Parisius , astantibus...

S. Comitis Theobaldi, dapiferi nostri.

S. Guidonis buticularii.

S. Mathei camerarii.

Constabulario nullo.


1 Le texte porte forvicesis.

Litterarum assertione ab antiquis signanda, posteris servanda, communitum.

Ego Guistopho de Pissiaco, multis precibus a venerabili abbate Columbensi Gumberto obtinui ut cappellam de Haubecurt que sui juris erat canonicis de Marchesraoul reparare et possidere permitteret, et edifficia sibi necessaria construere...

Et hujus pactionis tenende me fidejussorem et deffensorem protestor...

Hujus rei testes sunt abbas Columbensis, abbas de Marchesraoul, abbas de Ressuns, Robertus de Montpincon, prior Columbensis, Philippus prior S. Germani de Leia, Robertus de Ibreio, monachi ; Gascho de Pissiaco et filii ejus Gascho et Robertus qui hoc concesserunt, Gaufredus de Chaneveres et duo filii ejus Simon et Matheus, Ansellus de Orgevalle, Gascho de Toroto et Robertus frater ejus, et Petrus presbiter de Orgevalle.

Ego Arnulphus Dei gr. abbas de Marchesraoul... Venerabilis abbas Columbensis, assensu totius sui capituli, capellam de Haubercourt, quam quidam miles, Albericus nomine, in fundo suo edificaverat et monachis Columbensibus donaverat... abbatie de Marchesraoul concessit...

Hujus rei testes sunt : abbas Columbensis, abbas de Ressons, Haimo loci illius prior, Robertus de Montpincon prior Columbensis, Philippus prior S. Germani de Leya, Robertus de Breio, Renaldus prior Sancti Cosme, Petrus presbiter Orgivallis, Dnus G. de Pissiaco et filii ejus Gascho et Robertus, qui hoc concesserunt, Gaufredus de Canevieris et duo filii ejus Simon et Mateus, Ansellus de Orgivalle, Gascho de Torroto et Robertus frater ejus, et Petrus d'Issy.

Decima de Herbercurt in dominio monachis est S. Germani de Leya, preter duorum camporum decimam ; medietas decime terre Vallis de Helbecurt eisdem in dominio. Decime terre Gaufredi medietas S. Germani, et cetera pars presbyteri. Medietas decime de Praella in dominio S. Germani. Decima campi Degnelis tota S. Germani. Medietas decime terre quam lucratur Guibertus de Ordevalle, que est de feodo Hugonis Sanzaver1 Sancti Germani ; et altera medietas presbyteri. Pomarium quod est in atrio Ordevallis et movet de feodo Letherici de Trinsencurt1, in dominio S. Germani.


1 Hugues Sans-Avoir, de la famille de Gautier Sans-Avoir.
1 Tessancourt.

Ego Eufemia ecclesie S. Marie de Altabrueria humilis priorissa, et totus ejusdem loci fratrum et sororum conventus,..... notum fieri volumus compositionem illam que facta est inter Columbensem ecclesiam et nostram, super capella de Haubertcourt. Capellam istam quidem miles, Albericus nomine, qui eam in fundo suo edificaverat, nobis donaverat. Quem cum vellemus utpote nostram possidere, monachi Columbenses tam ex dono militis predicti quam ex jure parrochiali ecclesie de Origevalle, ad juridictionem suam dixerunt pertinere.

Cumque ergo inter nos et prefatos monachos super hoc negocio controversia versaretur, vir venerabilis Gatho de Pissiaco mediatoris functus officio, que sunt quomodo inter duas ecclesias sine utriusque dispendio componentur.

Modus compositionis fuit talis. Vir reverendus Gumbertus abbas ecclesie Columbensis assensu tocius conventus sui, quicquid in capella prefata habebat cum decima x agripennorum, v videlicet ex parte Stephani de Crisperiis, et v de sua, ecclesie nostre concessit, salvo tamen ecclesie de Origevalle jure parrochiali.

Erunt autem hii x agripenni infra metas assignatas, a superiori videlicet valle usque ad duas arbores subtus designatas, de aliis terris omnibus que sunt in decimatione Columbensis ecclesie, quas nos poterimus adquirere, tam in plano quam in nemore, et ad culturam protrahere, reddemus decimas Columbensi ecclesie, et hoc faciemus sine fraude, sine diminutione, sine dolo, sine contencione, nec unquuam alicujus Romani privilegii quod nunc habeamus vel in futuro habituri simus auctoritate munite, vel aliqua terrena potestate fulcite, resiliemus ab hac compositione.

Hujus rei testes sunt : Gatho de Pissiaco, Giralmus socerus ejus2, Albericus de Haubercurt, Gauterus de Basemonte ; hii sunt milites. Garinus, Latiniacensis ecclesie quondam abbas ; Geruagerius Neaflensis monachus ; Gaufredus prior Altebruerie1; Paganus de Fulcosa clericus ; Stephanus de Crisperiis, burgensis.

Actum est hoc . Ad majorera istius rei confirmationem ego Maria Dei nutu Fontiseb(raldi) abbatissa sigillum nostrum presenti carte superaddimus, et concessionem factam concedimus.


2 Le texte porte Socius.
1 Haute-Bruyère, comme toutes les fondations relevant de Fontevrault, comprenait une double communauté d'hommes et de femmes ayant chacune un supérieur ; mais la direction du couvent appartenait aux femmes.

Bail à métayage d'un vignoble, près Saint-Germain.

  • B Arch. nat., T* 6716 fol. 79.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Universis Sancte Matris Ecclesie filiis notum fieri volumus quod ego Theobaldus Dei gr. Columbensis ecclesie abbas et totus conventus vineam nostram que dicitur de Fonte Sancti Martini unum modium vini monialibus Altebruerie singulis annis reddentem Fulconi de Vineis et ejus heredi ad medietatem perpetuo possidendam et in melius reparandam tali pacto concessimus.

Vineam siquidem illam predictus Fulco et ejus heres ablato veteri et inutili plantario, novis et utilioribus vitibus restaurabunt, nos vero in vinee cultura nichil mutemus, et a sumptibus vendimiatorum et sarcinariorum liberi remanemus, quia medietatem vini idem Fulco et ejus heres accipient, et nos aliam. Modius autem vini qui debetur predictis monialibus de communi redditur. Si autem Fulconem vel ejus heredem in vinea illa tepidè vel negligenter operari contigerit, ita ut utiles facturas amictat, illos ad racionem mittemus et si vinee detrimenta emendare noluerunt, vineam in manu nostra capiemus.

Huic autem pactioni interfuerunt Willermus prefectus, Johannes Marescotus, Banardus de Villaperosa

In nomine S. et I. T. Ludovicus Dei gr. Francorum rex.

Noverint universi p. p. et f. quod cum Renoldus Arcuarius quondam serviens noster pro anima Philippi avi nostri bone memorie, et sua, de bonis suis procuravit capelle Domus Dei de S. Germano in Laya redditum assignandum, nos pro salute ejusdem anime Regis Philippi et patris nostri Ludovici inclite recordationis quondam regis Francorum, et nostra, piam assignationem dicti Renoldi in puram et perp. elemosinam volumus et approbamus... Prior S. Germani in Laya quicumque fuerit, per unum monachorum suorum, diebus singulis in eadem capella tenetur facere divina officia celebrare, et nos redditum dicte capelle assignatum domui monachorum B. Germani... concessimus perpetuo possidendum...

Actum apud S. Germanum in Laya .

Le droit de fourches patibulaires est reconnu au prieur de Saint-Germain.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 85
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Cum prior S. Germani in Leya fecisset furcas in justicia sua apud S. Germanum, ad suspendendum quemdam latronem quem tenebat, conciergius S. Germani eas destruxit, quia nunquam eas habuerit ibidem alias dictus prior. Audita carta ipsius prioris, de libertate sibi fuerunt furche sue, inter arrestaciones, judicia et consillia Parisius .

Collation faicte est.

Ainsi signé : Petavius1


1 Cet arrêt est cité dans Boutaric, Actes du Parlement de Paris, t. I, nº 588, d'après les Olim, I, fol. 116, vº.

Le Roi accorde au Prieuré une compensation au sujet de la fondation du monastère de Poissy.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 68.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Cum prior S. Germani in Laya proponens quod predecessores nostri Francorum reges, dicto prioratui concesserunt omnem decimam vini et annone que attinent ad cellarium vel granarium Pissiaci de territoriis de Triel, de Charlavana et de Pissiaco, eidemque, ex eo quod monasterium B. Ludovici edificamus in dicto loco de Pissiaco, idem prior in dicte decime perceptione, magnum sustinet detrimentum, peteret sibi per nos super hoc fieri recompensationem condignam ; et e contra procurator noster pluribus rationibus pro nobis proponerat nos proinde ad faciendam dicto prioratui recompensationem aliquam non teneri ; tandem auditis partibus hinc e indè, et visis litteris predecessorum nostrorum super concessione predicta, per judicium nostre curie dictum fuit nos dicto prioratui debere facere super hoc condignam recompensationem, secundum quod invenietur dicte decime perceptionem diminutam esse, ex editicatione monasterii supradicti.

.

Collatio facta est, Extractum a registris curie Parlamenti. Sic signum : Dutillet.

L'abbaye de Saint-Magloire cède au Roi le patronage de l'église Saint-Léger, près Saint-Germain.

  • B Bibl. nat. ms. lat. 5413, fol. 120.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Philippus Dei gratia Francorum rex.

Nos in restitutionem et recompensationem juris patronatus parrochialis ecclesie de Ste Leodegario prope Stum Germanum in Laya, Carnotensis dyocesis, quod jus abbas et conventus Sti Maglorii Paris, ad quod pertinebat, in nos ex causa permutationis transtulerunt, jus patronatus ecclesie parrochialis de Limaio prope Medontam, Rothomagensis dyocessis, in nos per karissimam dominam matrem nostram Mariam Francie Reginam ad quam ratione sui dotalitii pertinebat translatum, eisdem... concedimus...

Actum Pissiaci .

Lettres du roi d'Angleterre Henri VI, à l'effet d'indemniser le prieuré de la démolition d'édifices pour la fondation du château et basse-cour de Saint-Germain.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 5.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Henry par la grâce de Dieu roy de France et d'Angleterre, à noz amez et féaulx gens de noz comptes et tresoriers à Paris, salut et dilection.

Reçeue avons humble supplicacion de noz bien amez les religieux et moynes de St. Germain en Laye, contenant que comme ilz ayent droit de prendre et percepvoir par chacun an sur nostre recepte de Paris la somme de vingt et une livres parisis... xiii liv. pour la fondacion de leur église et vii livres en recompensation de certains heritaiges pieça demoliz pour la fondacion de nostre chastel et basse court dud. S. Germain, et dont ilz leur en est deub d'arreraiges quatre ans... que les gens de noz comptes... different à faire payer... aud. supplians, parce qu'il dit que led. S. Germain en Laye est de la conqueste fete par nostre tres cher et tres amé oncle Jehan, regent nostre royaume de France, de Bedford, qui est en leur très grand grief, prejudice et domaige et ou retardement du saint service divin qui chacun jour est celebré dans leur eglise... Nous vous mandons que... les faciez payer et contenter de tout ce qui leur peut estre deu... nonobstant que led. S.Germain soit de la conqueste fete par nostre dit oncle...

Donné à Paris le .

Quittance par frère Jehan de Vy, prieur à P. de Saint-Amand, recepveur de Paris, de 70 s. p. en déduction de celle de 14 liv. qui lui est due.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 5.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Arrêt du Parlement déclarant que l'évêque de Chartres n'a aucun droit de visite ni de juridiction sur le prieuré de St. Germain

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 27.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

« nonobstant qu'il ait cité par devant lui le prieur et l'ait détenu prisonnier en ses prisons à Chartres par longue espace de temps, et pareillement un autre religieux commis par le prieur au gouvernement du monastère, et durant leur détention ont fait inventorier les biens et fait la visite du prieuré, exercé sa juridiction spirituelle, donné benediction et toutes autres choses comme s'il eust été en son evesché, en troublant et empeschant les religieux en leurs possessions et saisines, à tort, sans cause, induement et de nouvel »

Sentence de Jehan de l'Espine, prévôt de Poissy, a la requête de Jehan Levesque, official du prieur de S. Germain, renvoyant devant sa juridiction Jehan le Sieur, le jeune, clerc, prisonnier à Poissy.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 29.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

« et ne pourra ledit prieur procéder à sa delivrance touchant les cas privillegiez sans appeler les officiers de Monsieur le Vidame d'Amyens, seigneur dud. S.Germain »

Sentence du prévôt de Paris renvoyant devant le prieur de Saint-Germain les auteurs de méfaits commis dans la forêt.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 2.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Hugues Aubriot, garde de la prévôté de Paris, bailli de Saint-Germain, constate que « ès assises derrenièrement tenues aud. lieu par nostre lieutenant en ceste partie maistre Martin Double, une requeste avoit été baillée par Guiot le Fevre contre Jehan Luillier et Jehan Sauvaige, contenant que environ la derrenièrement passée led. Guillot qui s'en aloit de Paris à Poissy où il est demourant en passant par les bois de Laye avoit esté rencontré par lesd. Jehan Luillier et Jehan Sauvaige qui luy avoient demandé qui il estoit, auqueux il avoit respondu qu'il estoit ung des plus pouvres hommes de Poissy, et ils avoient dit qu'il avoit menti et qu'il est ung des plus riches hommes de Poissy et qu'il avoit vaillant plus de cent livres et pour ce qu'il avoit respondu que non, avoient sachées sur luy leurs espées, l'en avoient batu par la teste et plusieurs autres parties de son corps, qu'il en avoit longtemps esté malade au lit ; lequel Mre Martin de son office eust envoyé querre et fait venir par devers luy les dessus dits Jehan et Jehan, les eust avisé dud. cas, afin d'en savoir la vérité ; lesquels en déclinant la court et jurisdiction, se fussent advoués clercs, et à ce estoit present religieuse perssonne et honneste le prieur de Saint-Germain qui d'iceulx requist avoir remission et qu'ils luy fussent remis comme ses subgectz et justiciables en juridiction espirituelle, disant que aud. lieu de Saint-Germain il y avoit telle juridiction espirituelle comme avoit l'évesque en la ville et diocèse de Paris... Lequel nostre lieutenant pour ce que de ce droit n'estoit pas informez et que aussi le cas des accusez estoit un cas de très mauvais exemple et digne de grande pugnition, eust arresté les dessusdits prisonniers de par le Roy, et comme touz prisonniers, considéré que encore n'avoit contre eulx aucune information, les eust eslargiz à comparoir par devant nous au Chastellet de Paris à certain jour, sur peine d'estre atains dud. cas et bannis du royaume de France. Auquel jour lesd. prisonniers feissent comparuz en jugement... et aussi led. prieur disant que... veu que lesd. prisonniers sont clers, en habit et possession de tonsure, iceux nous lui devons rendre... Veu sa requeste... attendu que lesd. prisonniers sont clers... les luy avons rendus... comme ses subgectz... pour leur faire sur icelluy cas raison et justice si comme au cas appartient. »

Lettres du Roi, à la requête de « nostre amé et féal conseiller et maistre des requestes ordinaires de nostre hostel Mre Jehan de Pierrepont, prieur de Saint-Germain-en-Laye, » confirmant les droits et usages du couvent dans la forêt de Saint-Germain, reconnus par lettres du 10 juin 1417.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 97.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.

Lettres de « Jehan Raoulx, licencié en lois, conseiller du Roy et lieutenant en la prévosté de son hostel, » renvoyant sur sa requête devant l'Official de Saint-Germain-en-Laye « maistre Anthoine Eschaume, prestre, clerc de chapelle de Monseigneur le Dauphin, prisonnier es prisons de Poissy », pour y être jugé.

  • B Arch. nat., T* 6716, fol. 98.
  • a Le prieuré de Saint-Germain-en-Laye : origines et cartulaire, éd. Joseph Depoin, Versailles, 1895.
D'après a.