École des chartes » ELEC » Cartulaires d'Île-de-France » Saint-Martin-des-Champs » Tome 5 » XVII. — Actes concernant Saint-Martin-des-Champs sous le règne de Philippe le Hardi (1270-1285) » 7 avril 1278, n. st.

Le Parlement de Paris entérine les conclusions des experts jurés désignés par la Corporation des Métiers pour faire rapport sur les contestations nées entre maître Thomas de Paris, clerc du Roi, et Jean d'Arras, au sujet des étuves, conclusions auxquelles les parties en cause et le Prieur de Saint-Martin, partie intervenante, se sont unanimement ralliés.

  • A Original S 1385 A, nº 32.
  • a Recueil des chartes et documents de l’abbaye de Saint-Martin des Champs, monastère parisien, éd. Joseph Depoin, Ligugé, 1913-1921.
D'après a.

Philippus Dei gratia Francorum rex, u. p. l. i. salutem. Notum facimus quod, cum contentio verteretur inter magistrum Thomam de Parisius clericum nostrum, ex una parte, et Johannem dictum de Atrebato ex altera, occasione quarundam stufarum quas dictus Johannes habebat nimis prope domum ipsius magistri, et eidem magistro nocumentum inferebant, ut dicebat ; necnon, super quadam ruella ; tandem de consensu partium, missi fuerunt a curia nostra Jurati Parisenses ad talia, deputati ad hoc, ut, super pred. contentionibus et impedimentis, curie nostre referrent et dicerent quicquid super eisdem a partibus observari debent. Qui Jurati quandam cedulam, in qua continebatur dictum suum, nobis retulerunt, de verbo ad verbum sub hac forma :

« Par le commandement des Mestres, alerent les Jurés en la maison mestre Thomas de Paris et Jehan d'Arraz, pour departir le descort qui estoit entre eus par la raison d'unes estuves et d'une ruele. Lesqués Jurés sunt ainsi només : c'est a savoir mestre Thierri, mestre Estienne de Breye, mestre Jehan de la Barre, mestre Richart de Forest, mestre Raoul Fonvielle, mestre Guerin de Macy, mestre Etiene de St-Germain, mestre Robert le Chacier. Qui dient que, d'endroit les estuves, que eles soient ostées de la ou eles estoient, et mises la ou les bains sunt ; et ce ont monstré lesd. Jurés as parties, par devant Nicolas de Rosoy. Et dient ainsi les Jurés que les bains puent bien demorer la ou les estuves estaient, en une maniere que li Juré dient qu'il i ait un pié de contremur, se il n'i est ; et qu'il soit d'usques en haut de premieres soulives. Et dient li Juré de ce mur moitoien qui est entre mestre Thomas et Jehan d'Arraz, que il soit amendé en compagnie en tele maniere que Jehan d'Arraz en paiera parisis et mestre Thomas tournois, dusques à la basse couverture. Derechief li Juré dient, pour la ruele, que l'uiz Jehan d'Arraz soit destoupé, et qu'il ait entrée et issue en la ruele, ainsi comme il souloit avoir et que, se l'uisserie li nuist, que il la puet faire ailleurs, la ou il vodra, de tel grant comme elle est. Et dient li Juré que le hebergage que mestre Thomas a fait en cele ruele doit estre osté, se ainsi n'est que mestre Thomas ne puisse monstrer que il i doie avoir, par point de lettre ou de tesmoins. Et dient que la pente du mur qui est Jehan d'Arraz, qui tient à la ruelle, du lonc dusques en haut, de douze piés a plon, soit ostée en la ruele, et d'ileuques en amont soit osté ce qui pendra plus de deus doie. Et dient li Juré que, tant comme il a, du mur Jehan d'Arraz en la cour mestre Thomas, que il soit mis à plon du pié dusques au haut de la maison. Derechief li Juré disent que li conduis de lad. ruele soit ostés dou tout. Derechief que l'uis de cele ruelle soit osté, et que l'uis de devers la voie sera de deus pieces, et pendra de ça et de la, et sera fais as communs despens desd. parties, ot ara chascun desd. parties sa clef. Derechief que ce qui est osté dou conduit de la ruele, pour veoir dedens iceli conduit, soit refait as despens doudit Jehan, et sera lad. ruele commune entre lesd. parties. »

Que omnia per ipsos Juratos dicta et relata, Prior et conventus Sancti Martini de Campis Paris., et etiam partes predicte, voluerunt, concesserunt et acceptaverunt.

In cujus rei ; etc,

Actum Parisius, .